LINUS 2.0
LATAR BELAKANG
1. Y.A.B Menteri Pelajaran, Tan Sri Dato’ Haji Muhyiddin bin Mohd.
Yassin telah membentangkan Bidang Keberhasilan Utama [National Key
Result Areas (NKRA’s)] Kementerian Pelajaran Malaysia pada bulan Ogos
2009.
2. Sektor Dasar dan Pembangunan Pendidikan, Kementerian Pelajaran
Malaysia (KPM) telah diamanahkan untuk mengawas, melaksana dan
menyelaras Ministry Key Performance Indicator(NKPI) KPM iaitu semua
murid yang tiada masalah pembelajaran berupaya menguasai kemahiran
membaca, menulis dan mengira selepas mengikuti pendidikan tiga tahun di
peringkat rendah pada akhir tahun 2012.
3. Bahagian Pembangunan Kurikulum (BPK) pula dipertanggungjawabkan untuk
menerajui projek ini dengan kerjasama semua bahagian dalam KPM.
Sehubungan dengan itu, satu program alternatif telah dirangka untuk
murid Tahun 1, 2 dan 3 (Tahap I) yang belum menguasai kemahiran asas
literasi dan numerasi. Projek ini dinamai Program Literasi dan Numerasi
(LINUS) yang merupakan penambahbaikan daripada program Kelas Intervensi
Awal Membaca dan Menulis (KIA2M) untuk murid Tahun 1 yang dilaksanakan
mulai tahun 2006.
4. Murid berkeperluan khas yang meliputi murid bermasalah pembelajaran,
masalah pendengaran, masalah pertuturan, masalah penglihatan, masalah
kepelbagaian deria, masalah fizikal, dan terencat akal, kurikulum yang
khusus telah dibina.
RASIONAL
5. Asas literasi dan numerasi merupakan kemahiran yang diperlukan bagi
membolehkan murid berkomunikasi dan berinteraksi dalam kehidupan
seharian serta untuk membolehkan mereka melanjutkan pelajaran ke tahap
yang lebih tinggi.
6. Data KIA2M pada tahun 2008 menunjukkan sebanyak 54,000 murid Tahun 1
belum menguasai kemahiran asas membaca dan menulis (literasi). Data
PROTIM tahun 2008 pula menunjukkan sebanyak 48,233 murid Tahun 4 belum
menguasai kemahiran asas membaca dan menulis (literasi) sementara
sebanyak 117,000 murid Tahun 4 belum menguasai kemahiran asas mengira
(numerasi).
7. Data Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan, KPM
menunjukkan kadar keciciran murid sekolah rendah dan sekolah menengah di
Malaysia pada tahun 2008 adalah sebanyak 31,939.
8. KPM berpendapat satu pendekatan yang bersepadu perlu dilaksanakan
untuk mengatasi masalah literasi dan numerasi seawal Tahap I. Perkara
ini perlu diberi perhatian yang serius kerana murid yang belum menguasai
kemahiran asas membaca, menulis dan mengira merupakan kumpulan yang
berisiko keciciran dan berhadapan dengan kesukaran memenuhi keperluan
melanjutkan pelajaran dan kerjaya.
DEFINISI KONSEP
9. Definisi LINUS: LINUS ialah akronim bagi “Literacy and Numeracy
Screening”. LINUS merupakan program intervensi yang dirangka untuk
membolehkan murid memperoleh asas literasi (Bahasa Malaysia) danasas
numerasi semasa di sekolah rendah. LINUS disasarkan kepada murid yang
belum menguasai kemahiran membaca, menulis dan mengira (3M).
10. Definisi Literasi: Definisi literasi adalah “keupayaan untuk
membaca, menulis dan memahami perkataan, ayat tunggal dan ayat
majmuk(dengan menggunakan kata hubung), mengaplikasikan pengetahuan
tersebut dalam pembelajaran serta komunikasi harian. Manakala Definisi
Numerasiadalah " kebolehan untuk melakukan operasi asas matematik dan
memahami idea matematik yang mudah serta mengaplikasikan pengetahuan dan
kemahiran matematik dalam kehidupan harian.
MATLAMAT
11. Matlamat program ini adalah untuk memastikan semua murid Tahap
Isekolah rendah berkeupayaan untuk menguasai asas literasi dan numerasi
pada akhir tahun 2012 kecuali murid berkeperluan khas.
OBJEKTIF
12. Objektif Program Literasi
Pada akhir Program Literasi murid berupaya:
i. Mengeja dan membunyikan suku kata terbuka dan tertutup;
ii. membaca dan menulis perkataan daripada suku kata terbuka dan tertutup; dan
iii. membaca dan menulis serta memahami ayat tunggal dan ayat majmuk yang mudah dengan menggunakan kata hubung ‘dan’.
13. Objektif Program Numerasi:
Pada akhir Program Numerasi murid berupaya:
i. Membaca, menulis, membilang dan menyusun nombor hingga 1000;
ii. membilang dua-dua, lima-lima dan sepuluh-sepuluh dalam lingkungan 1000 bermula daripada sebarang nombor.
iii. menyatakan fakta asas tambah, tolak, darab dan bahagi; dan;
iv. mengaplikasikan pengetahuan operasi asas aritmetik dalam wang, menyatakan waktu, ukuran dan sukatan.
KUMPULAN SASARAN
14. Kumpulan sasaran ialah murid Tahap I yang berkeupayaan untuk
menguasai asas literasi dan numerasi kecuali murid berkeperluan khas
yang mengikuti pendidikan di Sekolah Kebangsaan (Program Pendidikan Khas
Integrasi; Masalah Pembelajaran, Masalah Pendengaran dan Masalah
Penglihatan) dan Sekolah Rendah Pendidikan Khas (Masalah Penglihatan dan
Masalah Pendengaran), Sekolah Jenis Kebangsaan dan Sekolah Agama
Bantuan Kerajaan.
STRATEGI PELAKSANAAN PROGRAM LINUS 2.0
15. Makmal NKRA bagi program LINUS telah mengemukakan enam strategi utama LINUS iaitu:
i. melaksanakan saringan terhadap murid pada tahun 1, 2 dan 3;
ii. melaksanakan fokus intervensi bagi menyediakan program pemulihan dan komprehensif;
iii. meningkatkan kemahiran pedagogi guru;
iv. melaksanakan program kesedaran tentang pentingnya asas membaca,
menulis dan mengira dalam kalangan warga sekolah dan komuniti;
v. menjalankan pemantauan, penyeliaan dan penilaian; dan
vi. mewujudkan jawatan Pegawai FasiLINUS di Pejabat Pelajaran Daerah
untuk membantu guru memastikan murid berupaya membaca, menulis dan
mengira.
16. Murid yang telah dikenal pasti masih belum menguasai kemahiran asas
literasi dan numerasi akan diajar secara intensif oleh guru LINUS dan
guru pemulihan khas LINUS. Murid yang mengikuti program ini akan
menduduki Saringan 2 pada bulan Jun dan Saringan 3 pada bulanSeptember
(jika perlu).
17. Pemilihan Guru LINUS: Guru yang menjalankan program ini terdiri
daripada guru Bahasa Malaysia dan guru Matematik Tahap I dan dibantu
oleh Guru Pemulihan Khas.
18. Guru pemulihan khas ditempatkan di sekolah mengikut nisbah murid
LINUS tegar. Nisbah guru-murid bagi program ini adalah 1:15 supaya
tumpuan sepenuhnya dapat diberikan kepada murid berkenaan. Dicadangkan
satu jam setiap hari guru pemulihan memberi tumpuan kepada 4 atau 5
orang murid sahaja untuk literasi dan satu jam lagi untuk numerasi.
19. Guru sedia ada (guru Bahasa Malaysia dan guru Matematik) yang
melaksanakan program ini perlu diberi latihan khusus dalam teknik
pemulihan dan bimbingan untuk menangani murid yang mempunyai masalah
literasi dan numerasi.
20. Jadual Waktu: Program LINUS dilaksanakan dalam waktu Bahasa Malaysia
dan waktu Matematik mengikut peruntukan waktu yang sedia ada. Sebanyak
360 minit seminggu diperuntukan bagi Bahasa Malaysia di Sekolah
Kebangsaan dan 270 minit seminggu di Sekolah Jenis Kebangsaan, manakala
210 minit seminggu bagi Matematik.
21. Pihak sekolah boleh menggunakan budi bicara untuk menjalankan
program ini mengikut kesesuaian waktu dan kemudahan sekolah.Namun, pihak
sekolah hendaklah memastikan perlaksanaan program ini berkesan dan
mencapai matlamatnya.
22. Kemudahan ICT: Kemudahan ICT yang terdiri daripada komputer dan LCD
yang sedia ada di sekolah perlu dimanfaatkan untuk kegunaan dalam
pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.
PEMANTAUAN DAN PENYELIAAN
23. Pemantauan dan penyeliaan dilaksanakan di sekolah terpilih iaitu 8
peratus daripada jumlah keseluruhan sekolah rendah. Pegawai yang
terlibat terdiri daripada pegawai Bahagian KPM, pegawai Jabatan
Pelajaran Negeri (JPN) dan pegawai Pejabat Pelajaran Daerah (PPD).
Pemantauan ini akan diterajui oleh Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti
(JNJK).
24. Guru Besar dan Guru Penolong Kanan Akademik di setiap sekolah perlu menyelia Program LINUS dari semasa ke semasa.
25. Satu mekanisme sistem pelaporan untuk memantau kemajuan murid LINUS
diadakan. Status penguasaan murid perlu dilaporkan menggunakan sistem
yang dibangunkan oleh KPM setiap kali saringan dilaksanakan.
KANDUNGAN PROGRAM
26. Program LINUS menggunakan kurikulum KBSR sebagai asas dalam menentukan skop kandungan pengajaran dan pembelajaran.
27. Kandungan skop kurikulum literasi bermula dengan pengenalan abjad,
suku kata, perkataan, frasa, ayat tunggal dan ayat majmuk mudah seperti
dalam Lampiran 1.
28. Kandungan skop kurikulum numerasi merangkumi aspek nombor bermula
dari sifar hingga angka 1000, yang melibatkan operasi asas tambah,
tolak, darab dan bahagi, di samping mengaplikasikannya dalam pengiraan
pengukuran seperti dalam Lampiran 2.
BAHAN DAN INSTRUMEN LITERASI DAN NUMERASI
29. Murid yang mengikuti Program LINUS menggunakan modulpengajaran dan
pembelajaran asas literasi dan numerasi yang sesuai dengan tahap
keupayaan murid bagi memastikan kejayaan program ini.
30. Guru digalakkan menyedia dan menggunakan bahan pengajaran dan pembelajaran mengikut kesesuaian murid dan kreativiti.
31. Instrumen saringan dibina dan diguna pakai untuk menentukan sama ada
murid telah menguasai asas literasi dan numerasi. Pembinaaan instrumen
saringan disediakan oleh Lembaga Peperiksaan (LP).
PELAPORAN
32. Pengumpulan data saringan dan analisis data dikendalikan oleh
Bahagian Pengurusan Sekolah Harian (BPSH) sementara laporan pemantauan
disediakan oleh Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti (JNJK).
PENUTUP
33. Program ini menegaskan usaha Kementerian Pelajaran Malaysia untuk
mengatasi masalah literasi dan numerasi dalam kalangan murid yang
berkeupayaan kecuali murid berkeperluan khas pada peringkat awal
persekolahan. Komitmen semua pihak adalah diharap untuk memastikan
program ini berjaya selaras dengan sasaran NKRA.
0 Komen:
Post a Comment